Affiliatemarknadsföring
Du kanske har hört talas om affiliates? Det är faktiskt en annonseringsmetod på nätet som har existerat en längre tid och det hela kretsar kring en typ av nätverk. Ett så kallat affiliatenätverk är en förmedlare mellan avsändare till reklam och de som publicerar innehållet.
Smidigt och smart
Affiliatemarknadsföring är en effektiv och smidig metod som snabbt anammades av marknadsförare tack vare sitt smarta upplägg. Genom att använda sig av ett affiliatenätverk kan annonsören enkelt hitta rätt typ av ställe för att publicera sitt reklammässiga budskap på nätet samtidigt som en bloggare eller webbsajt har möjligheten att ansluta sig till olika annonsörers reklamprogram. Inte sällan är det bara förmedlaren som sköter kontakten med bägge parter och därmed krävs inga förhandlingar eller liknande mellan annonsör och publicist.
När en bransch går på helvarv, som till exempel den digitala spelindustrin tenderar snabbt affiliatenätverk inom kategorin att växa.
Provision och avtal
Som nämnt ovan är alltså avtalen oftast redan bestämda innan en publicist väljer att ansluta sig till ett annonsprogram på nätverket. Annonsören har tagit fram ett upplägg gällande den provision och intäkt publicisten kan räkna med vid klick eller köp. Det är nämligen publicisterna som ser till att kunder hittar annonsörens sajt eller webbshop och därför blir det “business” av det hela.
Det är dock affiliatenätverket som sköter all typ av betalning som har att göra med publicistens och annonsörens samarbete. Något som gör hela processen enkel i praktiken eftersom en annonsör många gånger använder sig av många publicister för samma kampanj. Så hur tjänar då affiliatenätverket pengar? De tar så klart också en provision på de intäkter som genereras tack vare affiliatenätverkets system. Det finns även affiliatenätverk som tar en viss avgift i samband med registrering.
Beräknade intäkter
Hur själva betalningarna beräknas kan variera mellan annonser och även affiliatenätverk. Det finns lite olika varianter i branschen, vilka normalt sett baseras utifrån prestation. I praktiken innebär det att en provision genereras beroende på om kunden klickar sig vidare, köper varan (tjänsten) eller registrerar sig. Ibland är det en procentsats som avgör hur stor provisionen blir, ibland är det en fast summa publicisten tjänar på prestationen. Normalt sett delar man in en affiliateprovision i följande kategorier:
- Sales – publicisten erhåller provision när en användare klickar sig vidare och genomför ett köp
- Leads – publicisten erhåller provision när en användare klickar sig vidare och genomför en handling
- Klick – publicisten erhåller provision varje gång annonsen klickas av användare
Den som vill ansluta sig till ett affiliatenätverk anpassar typen av provision utifrån kampanjens ändamål.