
Annonser på bloggar
Bloggen är idag ett tämligen ålderdomligt fenomen i den digitala världen, åtminstone om vi jämför med de senaste plattformarna inom sociala medier. Men det innebär för den delen inte att bloggarna skulle ha mindre betydelse idag, tvärtom är det fortfarande en stark kanal. Att synas på bloggar med ett stort antal besökare kan vara rena rama guldgruvan.
Välj noggrant ut rätt målgrupp
Det kan locka att synas på en av de större bloggarna, men det är lätt hänt att själva syftet med reklamen glöms bort. Om du annonserar på en blogg som faktiskt inte har något direkt att göra med den produkt eller tjänst du önskar marknadsföra kan exponeringen stjälpa mer än hjälpa. Det är därför A och O att marknadsförare väljer ut en konkret målgrupp när det gäller en viss annonskampanj. Utifrån målgruppen, det vill säga de potentiella personer som önskas nås, kan sedan bloggar väljas ut. Det är viktigt att bloggen på ett naturligt sätt kan representera det som ska förmedlas vare sig det gäller en bannerannons eller någon form av samarbete.
Den som bloggar bör också vara uppmärksam på vilka produkter eller tjänster som syns på sajten. Stora bloggare har ofta någon som har till uppgift att sköta annonseringen på bloggen, men det är viktigt att alla vet vad bloggen står för.