
Annonsera på instagram
När den sociala mediekanalen instagram lanserades fanns ingen möjlighet för företag att publicera annonser i flödet. Sedan en tid tillbaka tillåter plattformen annonser, vilket ännu en gång öppnat nya dörrar för digitala marknadsförare.
Snabbt växande nätverk
Instagram hör till ett av de största sociala nätverken och utveckligen går snabbt, vilket gör att fler användare väljer att öppna ett konto. I takt med att andra sociala nätverk som till exempel Facebook tappar användare från den yngre generationen har instagram istället anpassat sig till flera generationer. Den som vill nå ut till så väl den yngre som lite äldre generationen har med andra ord mycket att hämta i en annonsering på instagram. Det sägs att målgruppen 16-35 är den vassaste rangen för annonsering på instagram. Redan nu har en uppsjö av varumärken nått stor framgång med exempelvis produktlanseringar som marknadsförts via just instagram.
Hur ser en annons ut?
Annonser på instagram ser ut som den typ av foton eller videos som normalt sett laddas upp i en användares flöde. Den konkreta skillnaden är att annonsen innehåller ordet “sponsrad” som en hänvisning om att det inte är ett inlägg från något av de konton användaren följer. Under bilden finns oftast en puff som på något sätt pushar användaren att genomföra något; till exempel “Läs mer” eller “Köp nu”.