Annonsering på Facebook – på ett ansvarsfullt sätt
By linn / 20th juni 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsAnnonsering på Facebook är ett kraftfullt verktyg för både små och stora företag. Du kan använda funktioner som verkligen låter dig nå din utvalda målgrupp och maximera din konvertering hela vägen från visningar till genomförda sälj.
På samma gång kan Facebook vara en plats där hat och våld sprids. Alla kampanjer på Facebook lyckas inte och det är tråkigt om annonser dyker upp i fel sammanhang. Det är också många som är skeptiska till Facebooks hantering av personuppgifter.
Flera olika verktyg för annonsering
Oavsett vilka verktyg du kommer att använda dig av på Facebook är det viktigt att känna till de olika möjligheterna som finns för att nå specifika målgrupper. Det kan dessutom vara viktigt att känna till för dig i din roll som konsument och mottagare av annonser.
- Marknadsföring mot olika grupper baserat på ålder, bostadsort och så vidare. Detta är kanske en av de allra enklaste formerna för marknadsföring på Facebook. Det är nästan inga företag som vill visa marknadsföring i alla länder på jorden, du måste begränsa målgruppen. Handlar det till exempel om et billigt elabonnemang som alla i Sverige kan ta del av, då kan du marknadsföra till alla svenskar över 18 år. Om du driver en liten lokal bilverkstad är det kanske bättre att bara marknadsföra till de Facebook-användare som bor i närheten.
- Marknadsföring mot helt specifika personer. Detta kan vara et praktiskt sätt för ett företag som vill visa reklam för sina existerande kunder. Genom att ladda upp en lista med kunder kan dessa matchas mot Facebooks användare och så visas reklam bara i dessa specifika användarnas flöden.
- En spännande, men kontroversiell, kombination av dessa är att skapa så kallade «look a like audiences». Det du gör då är att dela din lista med kunder eller besökare med Facebook, som skapar en profil med gemensamma egenskaper. Med denna profilen kan Facebook nå helt nya användare som är lika de som redan har köpt av dig. Om du till exempel har många småbarnsföräldrar i din kundbas kommer du sannolikt att träffa många andra småbarnsföräldrar med din marknadsföring.
Ansvarsfull marknadsföring på Facebook
Många användare reagerar på marknadsföring som «förföljer» dig på Facebook. Detta bör man vara speciellt försiktig med när man använder sig av Facebook som verktyg. Det är fullt möjligt att till exempel placera reklam i flödet till användare som man några dagar senare har tänkt ringa till med ett erbjudande. Detta kan dock många konsumenter reagera på och man bör vara försiktig med att utnyttja alla möjligheter Facebook erbjuder helt okritiskt.
Med ansvarsfull användning av marknadsföring på Facebook kan du nå dina existerande och presumtiva kunder där de är. Med försiktighet och transparens kan du också visa att du respekterar dina kunders personuppgifter och privatliv.