Bakgrunden till sociala medier
Idag är sociala medier en självklarhet i många människors vardag och vi sköter en stor del av vår kommunikation med omvärlden just genom den här typen av plattformar. Utvecklingen av sociala medier har gått snabbt och på bara några år har vi varit med om revolutionerande fenomen.
Milleniefenomenen
Det var på 2000-talet de riktigt revolutionerande lanseringarna skulle dyka upp, vilka på många plan satte ramarna för vad ett socialt medium innebär. Facebook, Youtube och Twitter lanserades samtliga under milleniedecenniet och skulle snabbt visa sig få en enorm makt rent kommunikationsmässigt. Det finns siffror som stärker detta, inte minst det faktum att Facebook redan 2011 hade över 950 miljoner användare. När det gäller videodelning intog Youtube podiet inom sin nisch och Twitter blev världens mest använda mikroblogg.
Det finns dock aspekter som gör att sociala medier anses ha sitt ursprung redan på 90-talet då exempelvis plattfomar som GeoCities gjorde det möjligt för privatpersoner att skapa en egen hemsida. GeoCities blev uppköpt av Yahoo i slutet av 90-talet. Skillnaden här är dock att de interaktiva möjligheterna var betydligt mindre då än nu. Andra föregångare till de stora sociala nätverken är bland annat Myspace, Blogger och Friendster.
Sociala medier – en boom
När således milleniedecenniet var över skulle användandet av sociala nätverk vara massivt och när Facebook introducerades på Nasdaq-börsen 2012 var fenomenets makt ett faktum. På kort tid insåg marknadsförare att sociala medier också skulle förändra hur företag når ut med reklam samt hur användare tar till sig marknadsföring. Nya typer av strategier för just sociala medier anammades och helt plötsligt var det fullt naturligt att ha en handfull med konton på diverse sociala mediekanaler.