Enkel och effektiv betalning är viktig marknadsföring
By linn / 11th augusti 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsNäthandel tar en större och större andel av försäljning av både varor och tjänster. För de flesta konsumenter är det i dag helt naturligt att först söka på nätet, istället för att besöka en fysisk butik. Varken stora köpcenter eller mindre butiker kan helt enkelt konkurrera med sortimentet och priserna på nätet. Betalningen för varor och tjänster på nätet skapar dock fortfarande utmaningar för digitala marknadsförare. Om kunden inte köper och betalar är marknadsföringen som fick kunden att besöka just din butik bortkastad.
Gör det enkelt för dina kunder
Det är fortfarande många som är oroliga för att betala för varor och tjänster på nätet, och det publiceras ofta tips om hur man betalar på ett tryggt sätt. Samtidigt börjar säkerhet sakta men säkert bli något konsumenter tar för givet, och enkelhet blir viktigare.
En stor risk med att inte erbjuda enkel betalning är att kunden helt enkelt handlar någon annan plats. Om du erbjuder helt speciella tjänster, som avancerad e-learning, kanske kunden orkar försöka betala några gånger men om du erbjuder standardvaror som många andra säljer lämnar kunder ofta komplicerade kassalösningar.
Är mobilbetalning den riktiga lösningen?
Mobilbetalning, som i Sverige i praktiken är det samma som aktören Swish, blir allt mer populärt. Om du erbjuder dina kunder möjligheten att betala med Swish är fördelen att de flesta har mobilen med seg överalt, och själva köpet föregår också ofta från mobilen. Swish kan naturligtvis få tekniska problem, men det gäller för alla andra digitala betalningsmetoder också.
PayPal och liknande betalningstjänster
PayPal och liknande betalningstjänster känns som ett naturligt val för många butiker och tjänster på nätet. Samtidigt kan det vara riskabelt att bara erbjuda detta som betalningsalternativ. För utvecklare och digitala marknadsförare är PayPal en självklarhet, men det är faktiskt många användare som inte ens känner till tjänsten. PayPal försöker att etablera sig också som en betalningsleverantör i den fysiska världen, bland annat genom uppköpet av iZettle, men än så länge bör kunden alltid få ett val.
Betalning med faktura – möjlighet och problem
Betalning med faktura är något som många konsumenter fortfarande vill ha, men det finns också utmaningar med att erbjuda fakturabetalning. Det är inget problem att hitta företag som erbjuder kompletta lösningar för betalning med faktura, men risken är att dessa företag ofta baserar sig på kreditköp och inkomster från inkasso för sin drift. Så länge dina kunder betalar i tid blir detta inte något problem för dig, men om de måste betala höga avgifter kan det slå tillbaka på ditt företag.
Konklusionen är att dina kunder förväntar sig att kunna betala snabbt och enkelt. Om du konkurrerar i en marknad med standardprodukter kan enkel betalning till och med vara det som avgör att en kund väljer just din butik eller tjänst.