Expandera med digital marknadsföring
By linn / 1st augusti 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsAtt driva företag är riskfyllt och kostsamt samtidigt som det är utvecklande och spännande. Digitaliseringen har drastiskt förändrat spelreglerna för entreprenörer och gjort det lättare för företag att nå ut till konsumenterna. Tack vare Internet har den potentiella målgruppen utökats avsevärt. Det är nu möjligt att nå ut till konsumenter i hela världen även utan en stor marknadsföringsbudget. Digital marknadsföring är numera ett måste för företag. Framför allt är det mycket effektivt om du vill expandera och nå ut till en världsomfattande målgrupp. Nedan följer tips på hur du kan expandera med hjälp av digital marknadsföring.
Ta ett företagslån
Att driva företag kräver mycket kapital i starten såväl som i expanderings-fasen. Om du har fått igång försäljningen och vill expandera kommer du att behöva investera i marknadsföring. Som tur är finns det många smarta tjänster som möjliggör expandering även för små företag. En av dessa är den digitala långivaren Capcito som erbjuder smidiga lån utan dolda kostnader. Kreditgivnings-processen är 100% digital och du får ett erbjudande inom en minut. Låneerbjudandet baseras på din nuvarande försäljning vilket ger en rättvis ränta. Dessutom kan du betala tillbaka i förtid utan att det kostar extra. Perfekt för företag som behöver kapital för att kunna växa och expandera.
Välgjord hemsida & content
Det är ingen idé att spendera pengar på marknadsföring om du inte har lagt en bra grund. Det är absolut nödvändigt att ha en välgjord hemsida och bra content. Content används ofta i marknadsföringssammanhang och innefattar allt innehåll på hemsidan och i sociala medier. Bilder, video, ljud, grafik och text räknas till content. En tumregel är att skapa content som målgruppen vill konsumera, som exempelvis guider, inspirerande bilder, recept och roliga videos. En välgjord hemsida karaktäriseras av att den är sökmotoroptimerad, lättnavigerad, och informativ. Anpassa innehållet och stilen efter målgruppen. Dessutom måste den vara mobilanpassad eftersom alltfler använder mobilen för sökningar och konsumtion.
Skräddarsy digitala marknadsföringskampanjer
Digitaliseringen har möjliggjort för nya typer av marknadsföring och företag spenderar allt mer pengar på digital marknadsföring. Olika kanaler har olika syften och når ut till olika målgrupper. Det är viktigt att skräddarsy marknadsföringskampanjerna efter målgrupp och användarbeteende. Exempelvis så lämpar sig vissa kanaler bäst för rörligt content och andra för bilder. Nedan följer tips på hur du kan anpassa din digitala marknadsföringskampanj efter olika kanaler.
Sociala medier
Sociala medier är ett utmärkt sätt att nå ut direkt till konsumenten, men du bör anpassa kampanjen efter användarbeteendet på de olika plattformarna.
- På Instagram fungerar bilder, kortare videos och livesändningar. Undvik för långa eller komplicerade texter.
- På Pinterest bör du framför allt använda bilder där produkten är i fokus.
- På Facebook fungerar det mesta. Här kan du även publicera längre texter så länge de är lättlästa. Kombinera gärna text och bild.
Videonätverk
Videonätverk som Youtube är ett mycket effektivt sätt att engagera konsumenterna. Det är krävande att producera rörligt content, men det är ofta en god investering.
Sökmotorer
Du kan använda dig av Google Adwords för att ranka högre i sökresultatet, dock som en annons. Här måste du använda dig av nyckelord och kortare beskrivningar, men även bilder kan användas.