
Framtiden för sociala medier
Att utvecklingen gått i hisnande fart när det gäller sociala medier är det ingen fråga om. Men hur ser framtiden ut för sociala nätverk och hur kommer vi att använda oss av plattformarna framöver? Låt oss djupdyka i temat kring sociala mediers framtid.
En äkta och ärlig bild
Trenderna visar att användarna är trötta på den “fejkade” ytan och istället efterfrågar mer autencitet i inlägg och publiceringar på sociala medier. Det handlar om att användarna vill vara mer sanna mot sig själva, men även att de förväntar sig detsamma av företagen. Det självcentrerade beteendet på sociala medier kommer med andra ord att försvinna mer och mer för att istället fokusera på viktigare saker. Att förändra och göra skillnad kommer motivera användare på sociala medier i framtiden. Se bara på den ökade medvetenheten kring klimatet och andra politiska ämnen.
Ökad interaktivitet
Att skapa ett engagemang mellan avsändare och följare har en längre tid spelat en viktig roll på sociala medier. Mycket talar för att den interaktiva kommunikationen och direkta återkopplingen kommer att bli ännu viktigare. Vi kommer garanterat att få vara med om nya, revolutionerande sätt att interagera på sociala medier. Ren och skär handel över sociala medier kan också bli en mer utbredd verklighet där människor tar betalt för tjänster som uppmärksammas via exempelvis instagram.
Användare blir mer kräsna ju snabbare utvecklingen går, vilket innebär att innehållet förväntas hålla en förstaklassig nivå. Konkurrensen på sociala medier är dessutom stenhård och det gäller för företag och den som vill nå ut med ett budskap att uppfylla kraven från användarna.
Möjligheter i framtiden
Något vi redan nu kan konstatera är att det kommer krävas mer av både resurser och tid framöver när det gäller sociala medier. Användarna är aktiva hela dagarna och de förväntar sig även att företag ska finnas tillgängliga på samma tider. Snabb återkoppling kommer vara ett standardkrav från användarna. Företag har en helt ny typ av möjlighet att finnas hos potentiella kunder dygnet runt, men för att göra det krävs det mycket planering och styrka.