
Google Ads
Google är den mest kända sökmotoren och det är här du ska synas för att generera trafik till din egen webbplats. Det är nämligen Google vi använder oss av för att leta efter det vi är på jakt efter. Google Ads är således ett annonsprogram som innebär att dina annonser publiceras på google precis i samband med att någon söker produker eller tjänster i enlighet med det du erbjuder.
Annons vid rätt tid
Google Ads är ett program som genererar helt rätt tajming på dina annonser. Det spelar ingen roll om en användare söker sig fram från datorn eller direkt via mobila enheter. En annons som uppenbarar sig vid rätt tillfälle har hög potential att generera trafik till avsändarens sajt. Google AdWords, som det heter i korrekt mening, är en ypperlig kanal oavsett om det gäller att nå ut med en produkt, lansera ett nytt varumärke eller nå årets säljmål. Inuti Google Ads finns dessutom smarta funktioner och produkter som kan hjälpa företag att anpassa sin annonskampanj bättre utifrån det egna syftet med reklamen.
Google shopping
Giganten Google, som är Nordens främsta sökmotor, tänker på helheten och erbjuder användare att välja ett köpanpassat annonseringssystem. Via google shopping kommer annonsörens annonser att visas i sökresultatet när en kund söker en viss produkt, men dessutom med bild och pris. Det här är med andra ord en utmärkt annonskanal för den som säljer produkter via en webbshop på nätet och som önskar öka sin försäljning.
Google display – bannerannonsering
Det är dessutom möjligt att annonsera med hjälp av Google i gigantens unika displaynätverk. Tusentals webbsajter är kopplade till det här nätverket och annonsörens banners kan uppenbara sig på allt från bloggar till nyhetssajter. Det går i det här fallet att ställa in målgruppen som reklamen ska visas för och metoden lämpar sig för företag som prioriterar branding och strategisk varumärkesreklam.