Hur fungerar keywords i praktiken?
By linn / 2nd juli 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsSEO som marknadsföringsmetod innebär att förutsättningarna för att synas på google förbättras. Att arbeta med SEO handlar om att synas på Google. För att göra det gäller det att använda rätt ord för att synas. Vad innebär då detta? Låt oss djupdyka i begreppet keywords.
Rätt nyckelord
Ett av de första momenten som sker i samband med att en SEO strategi tar sin början är att välja keywords. Det görs bäst genom att en så kallad keywordsanalys utförs med syftet att få fram de ord som är mest optimala för verksamheten och företagets syfte med att synas mer. Inte sällan kan företag tro sig veta vilka ord de ska synas på, men i praktiken är det ofta inte de ord som fungerar bäst. Ett keyword behöver exempelvis inte nödvändigtvis vara ordet på en produkt som företaget i fråga säljer, det kanske inte är så relevant som företaget vill tro. I de här sammanhangen är det mer relevant vad kunden tänker och kan förväntas söka efter.
Keywords som en del av innehållet
Google och andra sökmotorer analyserar relevansen mellan ett företags valda keywords och det innehåll som förmedlas på sajten. För att rätt balans och även rätt relevans ska uppnås gäller det att uppfylla vissa kriterier. Det ska exempelvis alltid vara ett unikt innehåll på sajten. Kopierad text från andra webbplatser gör ingen nytta. Keyword ska naturligtvis finnas med, men till en viss gräns som experter brukar ange som 5% av den totala texten.
I vissa fall talas det även om så kallade sekundära keywords och syftar till de ord som kunder eller potentiella besökare förväntas söka på efter de primära nyckelorden. Om samtliga keywords tas med i en text ökar chanserna avsevärt att hamna på bra placeringar på sökmotorernas ranking.
“Long Tail” keyword
Det här är en form av keywords, men som består av fler än ett ord och till synes mer som en mening. En long tail ger mer specifik förklaring till ett keyword och den är ofta effektiv när det gäller den potentiella kunden eller besökaren som är seriöst intresserad av att exempelvis köpa en produkt. För att den här sortens keyword ska fungera på rätt sätt gäller det att förstå deras syfte i den praktiska sökmotoroptimeringen.
Ett exempel när long tail keywords kan användas är när företag säljer en produkt som till namnet är väldigt bred och använd. Ta ett keyword som till exempel “bilvax”, vilket knappast hjälper ett företag att få fler kunder. Väljer företaget istället att specificera ordet med “miljövänligt snabbvax bil” kommer förmodligen fler kunder som är på jakt efter just mijövänliga bilprodukter att nappa.