Influencers – nytt inneord
I takt med att sociala medier blivit en central del av den digitala marknadsföringen har även nya begrepp uppstått. Influencer är ett av dessa, vilket fick sin stora spridning under 2016. En influencer är mycket aktiv på sociala medier och har en större skara följare. De “inspirerar” andra genom att exmpelvis visa upp en livsstil eller ett intresse för något specifikt.
“Känd från TV”
Förr var det TV-apparaten som var den stora offentliga scenen och människor blev igenkända på stan genom att ha synts i rutan. Nu för tiden är någon istället “känd från sociala medier” och oftast handlar det om personer som innehar rollen som influencer. Genom att agera som en slags “ambassadör” för ett varumärke, tjänst eller produkt kan således företaget mer effektivt nå ut till potentiella kunder. Influencers använder sig av instagram, bloggar, Facebook och andra sociala medier för att nå ut med sitt eget koncept samt förmedla “annonsörernas” budskap.
En influencer tar betalt för samarbeten och annonsering på den egna plattformen. Ju större skara följare en influencer har, desto mer kostar det annonsören att synas i samband med influencerns inlägg och publiceringar. Få influencers har så pass mycket trafik att det går fullt ut att livnära sig av intäkterna.