
Lokal marknadsföring genom digitala medel
När man driver ett litet lokalföretag där man behöver kunder som bor eller driver en verksamhet i närheten så är det ofta svårt att veta exakt hur man ska hitta nya kunder. Det finns troligtvis en del konkurrenter och att marknadsföra sitt företag är ofta begränsat till tidningar, lokalradio och olika reklampelare.
Allt det här blir riktigt dyrt och det finns gott om småföretag som helt enkelt inte har råd med det. Kanske är du också en av dessa? För att göra det hela enklare för dig så kan du marknadsföra dig över nätet. Det är också det vi ska gå igenom nu.
Så kommer du igång med lokal marknadsföring
Till att börja med så måste du hitta rätt plattform för ditt företag. För det första måste du ta reda på var dina kunder finns. Det är därför en dum idé att fokusera på nyare sociala medier, senaste där var Clubhouse som floppade i Sverige. Ofta är Facebook ett bra alternativ eftersom de allra flesta i Sverige har ett konto på den sidan, men även Instagram kan vara ett alternativ för vissa branscher.
Du kan enkelt komma igång med annonsering och du märker snabbt att det är mycket billigare än andra alternativ som du annars är van vid.
Fördelarna med att marknadsföra digitalt
Det finns ganska många fördelar med att marknadsföra sig digitalt. Till att börja med har du som sagt priset. Det är mycket billigare över nätet eftersom du endast betalar för faktiska besökare och potentiella kunder, jämför det här med lokaltidningen där antagligen inte ens hälften är potentiella kunder.
Det är också enkelt och du får mer kontroll över både budget och din reklam. Du bestämmer hur den ska se ut och när den ska visas. Du kan också bestämma vilka människor, alltså målgruppen, som faktiskt ska se din reklam.