Lyft ditt företag med digital marknadsföring
By linn / 4th april 2020 / SEO marknadsföring / 0 CommentsSå gott som alla företagare använder internet för att nå nya kunder. Men det är skillnad på att bara ha en Facebooksida eller hemsida till ditt företag, och att verkligen nyttjar den digitala marknadsföringen i dess fulla potential.
att driva företag
Det är roligt och utmanande att driva ett företag. Företagare måste vara kreativ, lösningsorienterade och gärna både klara av sociala relationer och olika praktiska göromål, oavsett vilket slags företag som de har. Marknadsföring är också en av de stora utmaningarna med att ha ett företag. För att firman ska gå runt och ge inkomst, så behövs det ett nog stort kundunderlag för att både ge löner, betala företagets alla räkningar, men också för att ge en vinst, så att man kan investera och utveckla företaget mer. Det är en god anledning att satsa på marknadsföring. Är det däremot så att du har ett aktiebolag och inser att det inte spelar någon roll vilken marknadsföring som du satsar på, för att det är dags att lägga ner företaget, så kan du avveckla ett aktiebolag hos Bolagsspecialisten – avveckla ditt aktiebolag idag för 5 995 kronor. Få pengar utbetalt inom 3-5 bankdagar.
Social media
Alla företagare vet om att de måste finnas på social media. Det finns inte en företagssajt, tidning eller podcast som inte lyfter fram sociala media. Det gör att väldigt många företagare har en blogg, en Facebooksida, kanske ett Twitter-konto och finns på Instagram. Trots det så ser de ingen skillnad i företagets utveckling. Då alla finns på sociala medier, så innebär det att konkurrensen är väldigt stor. Det är inte som så att någon kommer att hitta ditt företag bara för att du finns där, utan du måste medvetet leta upp dina kunder, så att de blir medvetna om de produkter och tjänster som du erbjuder. Du måste fråga dig vilken din målgrupp är. Om du har en frisersalong, kan du inte bara allmänt rikta dig mot alla på sociala media. Då finns det en risk att du inte når någon alls. Istället bör du fråga dig vilken din kundbas är: har du främst pensionärer, fyrtioåriga mammor och pappor eller är det 20-åringar som vill göra något nytt med sitt hår? Alla grupperna finns på sociala medier, men du hittar dem på olika sätt.
Ge tips
Ett väldigt smart och enkelt sätt att marknadsföra ett företag är genom att ge tips. Om du är frisör kan du ha en blogg eller YouTubekanal där du visar hur man gör enkla och snygga festfrisyrer hemma. Du kan också berätta om de senaste hårtrenderna eller hur man ska ta hand om sitt hår utifrån vilken slags hårbotten som man har. Genom att skapa intressanta artiklar kommer fler att upptäcker dig och ditt företag, och du får fler kunder. Det spelar ingen roll om du har en advokatfirma, är snickare, driver hunddagis eller är historiker – att ge bort någonting gratis är det bästa sättet att marknadsföra ditt företag på.