Marknadsföring online
By linn / 9th juni 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsDigital marknadsföring går ut på att synas på nätet. Förr användes tidningar när ett företag ville nå ut till kundkretsen men idag är det internet som har blivit ett stort verktyg i marknadsföringen. Med smart marknadsföring online kan du nå ut till en betydligt mer riktad publik och slippa lägga pengar på en publik som inte tillhör din målgrupp.
Flera olika sätt
För att lyckas i din marknadsföring behöver du bestämma dig för vilket sätt du vill marknadsföra ditt företag. Du har olika sätt att välja mellan. Det första vi tar upp är sökmotoroptimering som går ut på att din webbplats hamnar högre upp i listorna på folks olika sökord på de stora sökmotorerna som Google och Bing. Det är ett långsiktigt tänkande, ett arbete du får pyssla med ofta och varje gång du lägger in något nytt på din webbplats, men när det väl är igång fungerar det som ackumulerad ränta, alltså ränta på ränta-effekten och det genereras mer och mer gratis trafik till just din sajt.
Det andra är sökmarknadsföring som går ut på att köpa reklamplatser som dyker upp högst bland sökresultatet för vissa sökord. Det gör att folk ser dig före alla andra webbplatser som inte har köpt reklamplatser. Detta fungerar bra så länge du betalar för det, men slutar du betala syns du heller inte.
Ett tredje sätt är displayannonsering. Detta innebär att en annons för ditt företag eller din produkt dyker upp som en bild eller film i ett mobilspel, på YouTube och liknande. Det kan också vara som en bild eller text ovanför en nyhetsartikel eller över en blogg.
Du kan också använda dig av sociala medier. Där kan du köpa reklamplatser och dyka upp i det allmänna flödet mellan alla inlägg som läsaren har. De vanligaste platserna är Facebook, Instagram och Snapchat.
Målgrupper och ändamål
För att reklamen ska vara lyckad krävs att den når ut till rätt målgrupp. Med digital marknadsföring kan du skräddarsy din reklam så att den hittar målgruppen bättre än en gammaldags annons i en tidning. På nätet har du tillgång till verktyg som kan söka upp målgruppen åt dig och visa dina annonser för dem som kan tänkas vara intresserade. Det är ingen vits att göra reklam för babynappflaskor för pensionärer i en viss stad som har intresse för att odla orkidéer. Människor som har sökhistorik baserad på baby, barnvagnar och blöjor har inget intresse för din perfekta blandning av orkidéjord.
Genom ett program plockas potentiella kunder ut baserat på deras sökhistorik, deras inlägg i sociala medier och på vad de uppgett för information om sig själva på nätet. Vill du marknadsföra ett paraply med tryck väljer du inte att göra det i ett land som saknar nederbörd utan kanske i Sverige till hösten eller allra helst till midsommar.
Du behöver också veta vad du är ute efter. Vill du sälja en sak eller vill du marknadsföra ditt varumärke och stärka det? Sälja eller bara synas, och för vem? Det är nyckeln till bra marknadsföring.