
Nyhetsbrev: företagarens, bloggarens och e-handlarens bästa vän
Många företagare missar hur oerhört användbara nyhetsbrev är. Rätt slags nyhetsbrev, vill säga. Om du har en blogg eller webbshop är nyhetsbrevet också din bästa vän för att växa och få nya kunder.
Varför nyhetsbrev?
Varför ska du skicka ut nyhetsbrev? Hur många gånger har du inte själv klickat i nej-rutan för att slippa massa skräp i mejllådan? Varför ska du vilja skicka det till dina kunder? Eller så har du aldrig tänkt tanken på att skicka nyhetsbrev. Tänker att det är något som Ellos och Ica har, men inte du. Har du något slags företag, blogg eller webbshop är ett nyhetsbrev ett måste. Problemet är inte nyhetsbrev i sig, utan fel slags nyhetsbrev. Det bästa sättet för dig att skicka ut lagom många och specialiserade nyhetsbrev är genom att vända dig till ungapped.se som har alla verktyg som du behöver. De hjälper dig även med att dra igång en sms-kampanj. Vilket är mycket användbart, särskilt inom vissa branscher.
Rätt slags nyhetsbrev
Två frågor uppstår: hur får du folk att vilja ha dina nyhetsbrev för det första, och hur skriver du riktigt bra nyhetsbrev för det andra. Fråga ett är egentligen mycket enkel, erbjud något; rabatter, gratis e-bok eller en produkt eller tjänst, till dem som vill ha ett nyhetsbrev. Be dem inte om adressen, ge dem något värdefullt så att de vill ge dig mejladressen.
Ett bra nyhetsbrev kommer inte för ofta och har bra erbjudanden. Skicka inte nyhetsbrev bara för att dina kunder inte ska glömma dig. Skicka nyhetsbrev med rubriker (som de bör kunna läsa i ämnesraden) som 50 procents rabatt på löpskor eller hundmatskålar. Det ska vara intressanta och relevanta erbjudanden. Du bör också skicka rätt erbjudande till rätt målgrupp. Alla behöver inte få samma brev.