
Reglering inom annonsering i sociala medier
I de sociala mediernas tidiga start var själva annonseringen på plattformarna tämligen oreglerade. Det var mer eller mindre omöjligt att veta vad som var reklam och vad som var ett naturligt innehåll i flödet. När så fenomenet fick sin spridning bland den stora massan av användare skulle också reklamen regleras.
Tydlighet i reklamsammanhang
Idag råder det tämligen strikta regler på sociala medier när det gäller avsändare till reklaminslag. Det innebär att den som på något sätt marknadsför en tjänst eller produkt alltid måste påpeka det för följarna. En influencer som exempelvis lägger upp en bild på instagram med syftet att marknadsföra en viss dryck måste också framhålla det i samma inlägg. Ett exempel kan vara att influencern skriver: “I samarbete med X”.
Fortfarande ett glapp
Det finns dock studier som påvisar att det fortfarande finns ett större glapp kring reklam på sociala medier. Så kallad “smygreklam” på sociala medier är ett känt faktum och det krävs förmodligen ännu hårdare tag för att exempelvis inte alkoholreklam ska verka fritt på nätet. Värt att nämna är dock att flertalet händelser gällande just smygreklam har uppmärksammats den senaste tiden. Ett flertalet influencers har dessutom dömts för att inte ha varit tydliga nog med att det rört sig om reklam.