
Riktad marknadsföring med hjälp av AI
Jag använder mig av klassiska kalendrar när jag planerar saker för mitt företag. Det verkar väl gammaldags, men det känns bra att fysiskt skriva ned saker som behöver göras. De blir lättare att komma ihåg på så vis. Driver man företag är det mycket att tänka på. Av den anledningen tänkte jag i det här inlägget skriva lite om automatiserad och riktad marknadsföring.
Jag skrev för ett tag sedan om det som kallas för content marketing, det vill säga innehåll som skräddarsytts för att appellera till en viss målgrupp. I någon mening skulle man kunna kalla det för riktad marknadsföring, även om det inte typiskt sett är vad som avses när man använder termen.
Riktad marknadsföring handlar snarare om datadrivna lösningar som använder AI, något som det talats om ett tag men som nu börjar appliceras mer och mer. Den främsta fördelen med den typen av system är att de kan hantera enorma mängder data. Det går med andra ord att analysera vilken typ av budskap som bäst kan tänkas nå fram till tusentals olika människor. Nu handlar det i de flesta fall visserligen inte om hel individualiserad reklam. Snarare skräddarsyr man ett antal olika varianter av samma kampanj. Det kan till exempel handla om att använda olika bilder till olika typer av människor. Vad som står klart är att det har kapaciteten att både effektivisera och underlätta marknadsföringen för småföretag.