SEO-tips för nybörjare
Att applicera SEO på rätt sätt i ett företags marknadsföring har stor betydelse för både varumärket som sådant och verksamhetens resultat. Den som inte tidigare använt sig av SEO för att förbättra synligheten på webben kan behöva några tips på vägen. Det handlar om små detaljer som i det stora hela kan avgöra om företaget hamnar på sökmotorns första eller fjärde sida.
Kvalitet och fokus
Det finns teknik som spelar viss roll för hur högt upp ett företag exempelvis kan hamna på google. Algoritmer avgör placeringen och diverse SEO verktyg kan effektivt förbättra ett företags ranking. Men det är lika viktigt att själva innehållet prioriteras från företagets sida och att både budskap och koncept omfattas av kvalitet. Det handlar helt enkelt om att innehållet på en webbplats håller hög klass på flera plan, för faktum är att sökmotorer prioriterar aktörer med ett seriöst och relevant innehåll. Så vad är ett relevant innehåll? Det handlar om att använda SEO verktygen i rätt symbios med det övriga arbetet på sajten. Blogginlägg bör exempelvis med fördel vara bra skrivna utan onödiga grammatiska slarvfel och produktsektioner på en webbshop bör omfattas av en säljande kategoritext.
En snygg hemsida är inte allt
Att skapa en attraktiv sajt är så klart viktigt, inte minst när det gäller konkurrenstäta branscher, men det är minst lika viktigt att namnge sajten med rätt titel. Inte bara landningssidan utan även undersidorna på sajten. En titel ska ha relevans för företagets koncept eller produkter, eftersom titeln till stor del baserar själva sökoptimeringsjobbet. Det gäller därför att strukturera en webbsajt från förstasidan ända ut till kategorisidorna.
Samma sak gäller för URL på sajtens sidor som inte ska innehålla siffror eller konstiga koder. En bra URL innehåller något lämpligt ord som direkt är relevant för företaget. Det påverkar precis som titeln sökoptimeringen och chanserna att rankas högt av exempelvis google.
Det visuella innehållet
Även bilder spelar sin unika roll för en webbsajt och dess chanser att synas högt på sökmotorerna. Det gäller dock att ha struktur även på bilderna som publiceras på sajten och varje enskild bild bör namnges. Inom digital marknadsföring och SEO kallas det för ALT-taggning och innebär att en exakt beskrivning görs av det som går att se på bilden. Bilderna bör dessutom hålla hög kvalitet samt vara placerade i direkt anknytning med ett relevant innehåll.
Vare sig det gäller det visuella innehållet eller själva texten på sajten är det så klart en stor fördel om allt är mobilanpassat. Ett modernt företag ser till att både existerande och potentiella kunder kan ha access från alla typer av plattformar. Upplevelsen bör inte vara sämre på grund av att en användare hittar fram till sajten via mobilen, tvärtom är framgången ett faktum om företaget anpassar hela innehållet till olika system och enheter.