
Vad är content marketing?
Du har kanske hört talas om uttrycket “content is king”? Det ligger en hel del sanning i det eftersom innehållet faktiskt spelar en stor roll inom marknadsföring. Innehållsmarknadsföring, eller content marketing som det heter på engelska (vilket främst används även i Sverige) syftar till att relevant och regelbundet innehåll på en plattform gynnar avsändaren.
Gör dig sedd
Legenden inom content marketing heter Joe Pulizzi och är grundaren av Content Marketing Institute. Han har bland annat definierat skillnaden mellan vanligt “content” och “content marketing” som det strategiska bakom det sistnämnda. Det är förarbetet som ger mervärde till innehållet, enligt Pulizzi.
Content marketing handlar till stor del om att locka till sig en viss målgrupps intresse just genom att tillförse den med rätt innehåll. Det ska vara ett engagerande innehåll som passar just till den bestämda målgruppen utifrån intressen och så vidare. Engagemanget som skapas genom ett relevant innehåll (content) genererar ett slags förtroende, vilket får till följd att läsare/följare/besökare blir lojala gentemot företaget i fråga. Att genom rätt innehåll skapa en bild av företaget (avsändaren) som en typ av expert på ett visst område är det optimala här.
Redaktionellt material
Content marketing går hand i hand med det redaktionella innehållet och förhåller sig närmare till det området än exempelvis traditionella reklammetoder gör. Det handlar i grunden om att skapa ett säljande material i textform som ändå inte konkret säger åt läsaren vad den ska göra. Ett strukturerat och bra innehåll ska ge läsaren något i utbyte, vilket i längden också genererar fördelar för företaget genom exempelvis köp eller registrering.
Tips för att skapa rätt content
Det finns några fasta regler att hålla sig till när man ska komma igång med den här typen av strukturerad innehållsmarknadsföring. Viktigast av allt är att ha ett tydligt syfte med innehållet och det gäller att vara regelbunden i den bemärkelsen att läsaren kan förvänta sig något nytt med jämna mellanrum.
Gör en checklista där du bockar av följande punkter:
- Bli expert på området
- Skapa en konkret innehållsplan
- Ge dina läsare/besökare något värdefullt
Kom även ihåg att hemligheten bakom att lyckas med marknadsföring i den digitala världen är att skapa en symbios mellan olika plattformar. Den röda tråden ska genomsyra olika kanaler i sociala medier och webbplatser.