
Vad är SEA?
Kärt barn har många namn sägs det och inom sökmotoroptimimering finns det flertalet begrepp att känna till. De har dock inte samma exakta betydelse utan särskiljer sig när det gäller syfte och funktion. SEA är till skillnad mot klassisk SEO mer inriktat mot annonsering på sökmotorer.
Betalade annonser
SEA står för Search Engine Advertising och är ett omfattande begrepp för den marknadsföring som går ut på betalade annonser på google eller andra sökmotorer. Annonsören, exempelvis ett företag, betalar med andra ord för att synliggöra sin annons på olika sökmotorer och därmed exponeras inför en uppsjö av potentiella kunder. Det gäller dock att ha en tydlig strategi i samband med SEA för att garantera att rätt typ av målgrupp nås av budskapet och klickar sig vidare.
Google AdWords
En av de kanske mest uppskattade metoderna inom SEA är Google AdWords som är ett unikt annonssystem skapat av sökmotorgiganten själv. Här ges företag chansen att synas i samband med att sökord används på sökmotorn. Det är annonsören själv som väljer vilket innehåll annonsen ska ha samt vilket belopp som företaget kan tänka sig att betala i samband med klick. Att betala per klick kallas för PPC inom den digitala marknadsföringen och innebär i praktiken att annonsören betalar varje gång en användare (besökare) klickar på annonsen.