Vikten av digital marknadsföring
By linn / 19th augusti 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsSom de flesta företag inser är det viktigt att marknadsföra verksamheten. Den som inte syns finns inte, lyder en gammal klyscha i branschen – och den stämmer i allra högsta grad fortfarande och det behövs definitivt inga marknadsundersökningar för att säkerställa den informationen. Det är svårt för potentiella kunder att gissa sig till ditt företags existens och långt ifrån alla kunder letar aktivt upp alternativa leverantörer. Med andra ord: se till att synas ordentligt! Många företag tycker att de är duktiga på att marknadsföra sig, när verkligheten egentligen är en annan. Somliga lever kvar i gamla marknadsföringsmetoder som innefattar annonsering i fysiska tidningar och liknande. Trots att det fortfarande kan vara effektivt till en viss del, behövs en modernisering i sättet att nå ut till både befintliga och potentiella kunder. Hur ska då detta gå till? Jo, genom att ta steget in i nutiden – satsa på digital marknadsföring för att synas där dina kunder finns.
Användandet av internet är kraftigt utbrett; överallt syns människor som står med sina mobiltelefoner – oavsett om det är vid busshållplatsen, i väntrummet eller någon helt annanstans. Det här måste naturligtvis utnyttjas på olika sätt för den som vill marknadsföra sina produkter eller tjänster. Det fina med digital marknadsföring är också att det inte behöver kosta skjortan. På vilka sätt kan du då marknadsföra digitalt?
Sociala medier
Det finns många användare av diverse sociala medier i vårt land, ja över hela världen förresten. De främsta av dessa kanaler är Facebook och Instagram – och här kan marknadsföringen bli extra effektiv eftersom möjligheten finns att nå massor av potentiella kunder. Annonseringen är förvisso inte gratis, men med tanke på potentialen är det ändå mycket billigare än konventionell annonsering i tidningar. Att få folk att följa företagets Facebook- eller Instagram-sida är dock i grund och botten gratis, men det gäller förstås att dina följare först ska hitta dit. Många ser också till att använda sig av en så kallad influencer till marknadsföringen, där dina tjänster eller produkter marknadsförs av en person med många följare.
E-postutskick
Att skicka mejl är gratis, till skillnad från vanlig post där du kostar på ett frimärke för varje försändelse. Idag får vi människor som regel massor av mejl, så det är lätt att hamna lite i skuggan. Lägger du dock lite tid på att utarbeta ett bra mejl som syns i mängden är det dock väl värt mödan. Till befintliga kunder är det bra att med jämna mellanrum skicka nyhetsmejl, om inte annat så för att påminna om att man finns.
Digital annonsering
Att annonsera via väl valda webbplatser kan vara ett mycket effektivt sätt att få kunder. Det här görs genom att köpa så kallade banners, vilket i princip är en liten bild som innehåller en länk. Satsa lite tid på att fundera över vilka sajter dina kunder kan tänkas besöka och se till att synas där, så kan du ha fått den uppmärksamhet du och företaget behöver.