Digital marknadsföring
By linn / 19th juli 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsDigital marknadsförening är a och o i dagens företagande. Det spelar ingen roll om det är en enskild firma eller ett internationellt bolag, att använda digitala kanaler för att marknadsföra sin eller sina produkter är väldigt viktigt. Med digitala kanaler menas såväl hemsida som sociala medier som Facebook, Instagram och YouTube. Är det ett hotell eller hostel så är även digitala kanaler som olika bokningssystem viktiga, som till exempel Hostelworld, Booking.com eller Hotels.com. Ett företag inom bygg, som byggmax, och som erbjuder varor till försäljer kan även vara benägna att använda olika sökmotorer som Google för att annonsera sina produkter.
Men vad ska man tänka på innan man startar sina digitala marknadsföring om man är ny inom området? Här är en kort guide som kan introducera företagare till den digitala världen av marknadsföring.
Varför digital marknadsföring?
Ja, faktiskt är det viktigt att fundera på varför den digitala marknadsföringen ska bedrivas. Det är nämligen så att olika digitala kanaler har olika funktioner. Istället för att göra halvbra prestationer på alla olika digitala kanaler är det bättre att rikta in sig på de kanaler som passar ens mål. Är målet att skaffa nya kunder, att locka konsumenter till en hemsida där en kan köpa en produkt, eller handlar det om att marknadsföra en tjänst? Beroende på vad företaget gör och vad den digitala marknadsföringen ämnar att uppfylla fungerar olika digitala kanaler olika bra.
Lär dig grunderna!
SEO, organisk spridning, likes, klick, spridning… det kan låta som ett annat språk om man inte är insatt. Därför är det bra att sätta sig in i vad till exempel SEO, som handlar om att optimera sina texter så att de passar vad människor söker på, handlar om för att bättre första vad som ska göras. Även om den digitala marknadsföreningen ska genomföras av en eller flera anställda som är utbildade inom just detta kan det vara viktigt att förstå grunderna.
Det är även viktigt att förstå grunderna för att det annars är enkelt att slänga pengar i sjön. Flera av de olika stora digitala kanalerna i dag, som Facebook, erbjuder företag möjlighet att annonsera. Men om man inte förstår hur Facebooks olika algoritmer fungerar, alltså Facebooks egna inställningar som bestämmer hur många som nås av vilka budskap, är det enkelt att betala för annonser som man tror att alla som har gillar ens sida ska komma att se. Men egentligen är det inte så enkelt. Det finns flera faktorer som spelar in gällande vilka och hur personer på till exempel Facebook nås av olika annonser eller inlägg. Och dessa faktorer ändras kontinuerligt av företagen som äger de digitala kanalerna.
Eftersom den digitala marknadsföreningen faktiskt är så pass viktig i dag är det viktigt att fundera över just varför digital marknadsförening och lära sig grunderna. Digital marknadsföring kan hjälpa, men det kan också kosta onödigt mycket pengar.