Företag och sociala medier
By linn / 10th augusti 2019 / Sociala medier / 0 CommentsNär företag använder sig av sociala medier för att nå ut till potentiella kunder gäller det att ha en viss strategi. Om saker och ting publiceras utan något konkret syfte minskar snabbt följarnas intresse och på kort tid kan kontot vara tomt på följare.
Expertis är smart
Större verksamheter bör i så hög grad som möjligt se till att en eller fler personer enbart fokuserar på de sociala mediekanalerna. Det krävs planering för att bibehålla ett regelbundet uppdaterande och research inför inlägg och publicering är också tidskrävande. Nu för tiden väljer många i den yngre generationen att utbilda sig just inom sociala medier som en del av marknadsföringen. Det är därför ett smart drag att anställa experter inom området för att säkerställa att företaget hänger med i den nya tekniken.
Interagera med kunder
Nu för tiden anses enmanskommunikation föråldrat och vi lever i en tid då den interaktiva kommunikationen spelar en väsentlig roll inom marknadsföring. Ett företags sociala medier bör därför förhålla sig öppna och mottagliga för synpunkter och åsikter från kunderna (följarna). Det är dessutom alltid uppskattat när företag arrangerar tävlingar eller på andra sätt försöker skapa dialog och engagemang.