Trender inom digital marknadsföring 2019
By linn / 11th september 2019 / SEO marknadsföring / 0 CommentsAtt marknadsföra sig själv i den digitala världen år 2019 är som alltid en utmaning. Det blir dock något enklare om du har koll på trenderna som har störst genomslag just nu. Därför ska vi i det här inlägget titta lite närmare på vad som gäller inom digital marknadsföring för tillfället.
Om du är chef eller driver ett eget företag känner du säkert till vilken utmaning det är att vara en bra chef. Även om du känner att du har koll på läget så finns det såklart alltid saker som kan bli bättre. Du kan till exempel gå en ledarskapsutbildning stockholm som inkluderar en ledaranalys som ger vägledning om hur du ska fortsätta din karriär och utbildning för att utvecklas som mest.
Trend #1 – Artificiell intelligens
Artificiell intelligens kommer att bli en stark kraft inom digital marknadsföring och det förmodligen snabbare än vad du tror. AI kan användas för analyser av konsumentbeteenden och läsa in stora mängder data från sociala medier med mer för att genomföra komplexa analyser. Det kommer om inte annat öppna upp för smartare och mer precisa marknadsföringstrategier.
AI kan också användas för vissa typer av kundkontakter. Så kallade chatbots används redan idag på många ställen. Andra användningsområden för AI är för produktrekommendationer, grundläggande kommunikation, contentskapande med mera.
Trend #2 – Personifiering
Vi blir hela tiden mer kritiska och kräsna som konsumenter. Marknadsföring av typen massutskick som fungerade förr har nu allt svårare att få något genomslag. De flesta massutskicken blir förmodligen inte läsa av någon längre utan fastnar i något mailfilter. Framtiden för digital marknadsföring kommer innebära större inslag av personifiering, där reklam utformats för allt smalare kundgrupper, och kanske till och med individanpassats helt.
Trend #3 – Videos
Den kanske viktigaste trenden av alla inom digital marknadsföring är videons stora, och ökande, betydelse – och det kommer förmodligen fortsätta vara så de närmsta fem till tio åren. En del av videons totala genombrott som marknadsföringsmedel hänger ihop med våra smartphones. Många trivs inte särskilt väl med att läsa långa texter i mobilen. Det är helt enkelt lättare att kommunicera sammanhängande idéer i videoformat till den typen av skärmar. Om du ska ägna dig åt digital marknadsföring 2019 är det bäst att du plockar fram kameran.
Trend #4 – Influencers
Den fjärde trenden hänger i någon mån samman med trend två. Influencers sätter en personlig touch på marknadsföringen. Om man får till en bra kombination mellan person och produkt har influencers en närmast oslagbar förmåga att rikta sig mot och påverka sina följare. Det handlar förstås i slutändan om förtroende, en variabel som det är svårt att köpa sig till. Det gör att influencers är och kommer fortsätta vara en kraft att räkna med i marknadsföringssammanhang för en lång tid framöver.